Mer byggnadskonst, mindre marknadsföring
I det fjärde numret av Arkitekten skrev Ola Andersson och Herman Arfwedson tillsammans med Jessica Löfgren en debattartikel om hur vi ska kunna fortsätta bygga bostäder även i sämre tider (bostadsbristen i våra storstäder har inte försvunnit, trots allt).
Kommunerna måste ta sitt ansvar för att se till att göra mark tillgänglig. Byggherrarna måste få kontroll över sina byggkostnader, och vi arkitekter har också ett ansvar att hjälpa byggherrarna med det. Det kanske inte låter så lockande, men vi tror det kan bli bra:
”Innebär inte lägre byggkostnader sämre arkitektur? Låt oss vända på frågan: när pengar inte var ett problem och fokus låg på bilder, inte hur byggnaderna såg ut när de blivit klara, blev resultatet bättre arkitektur? […] Vår uppgift de närmaste åren är att ägna oss åt byggnadskonst, inte marknadsföring. Det viktigaste är trots allt hur byggnaderna ser ut när de är färdigställda, inte hur de ser ut i säljmaterialet. Byggnader står i hundratals år, försäljningsmaterialet kastas bort när huset är klart.”
Vill du läsa debattartikeln i sin helhet så går den att hitta här.