Vårt förslag från 2016 på radhus i Alby i Norra Botkyrka.
Vårt förra nyhetsbrev handlade om hur en regering som vill trygga den enskildes rätt till en bostad bör utforma sin politik. Sedan dess har två saker hänt. För det första har SCB publicerat sin årliga och tillförlitliga väljarundersökning. Enligt den skulle oppositionen få 55% av rösterna. För det andra har Socialdemokraterna, som alltså sannolikt bildar regering nästa höst, haft partikongress. Vad står det om bostadsbyggandet i det nya partiprogram (S) klubbade på kongressen?
De vill bygga i hela landet, i tätorter likväl som på landsbygd, eftersom de tror att det råder brist på bostäder i majoriteten av Sveriges kommuner. Det stämmer inte, men ändå.
Statliga investeringsstöd och bostadsbyggnadslån ska öka byggandet av bostäder, bostadsbidragen skall förstärkas och bostadsförsörjninglagen bli tydligare. Länsstyrelsernas handläggningstider skall kortas och möjligheterna att överklaga begränsas.
Allmännyttiga bostadsbolag skall undantas från LOU och finnas i alla kommuner, vars förköpsrätt till mark skall moderniseras och markanvisningar användas som verktyg för blandade upplåtelseformer i varje område.
Jämlika villkor för ägda och hyrda bostäder skall eftersträvas, samtidigt som fler skall kunna äga sitt boende tack vare startlån, hyrköpsmodeller och att den statliga banken SBAB ökar konkurrensen på bolånemarknaden.
Gott så. Men bostadpolitiken är en del av det mest kontroversiella kapitlet i partiprogrammet, kallat ”Du skall vara del av en stark samhällsgemenskap”. Hot eller löfte frågar vi oss, när vi läser om stram migration och att svenska ”normer och värderingar ska gälla för alla”.
Vilka normer och värderingar? Det är inte länge sedan Gunnar Strömmer och Ulf Kristersson slogs för fri migration. Stefan Lövén förklarade att hans Europa minsann inte byggde några murar. Nu vill (S) ha migrationspolitik i enlighet med EU:s minimikrav.
Inte lätt att hänga med i svängarna när det som utmärker svenska värderingar är att de hela tiden ändras med kort varsel. Dessutom säger grundlagen att ”Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende.” I Sverige gäller svensk lag, inte svenska värderingar, som Gunnar Hökmark (M) påpekat i en av sina ljusare stunder.
Men avsnittet om integration är intressant för oss som sysslar med stadsbyggnad, eftersom integration huvudsakligen är en stadsbyggnadsfråga. Hur vi bygger våra städer avgör ifall de sorterar oss efter klass, ålder och bakgrund eller gör att vi kan leva tillsammans.
När vi läser kapitlet grips vi i och för sig av en stark misstanke att (S) inte alls vill ha integration, alltså att olika människor med olika värderingar lever tillsammans, utan istället assimilering, det vill säga ett samhälle där alla blir likadana.
Segregationen är i och för sig tydligast i Danderyd, Vellinge och Hovås, men partiprogrammet talar förstås bara om ”utsatta områden”. Om dem sägs bland annat att ”Folk skall vilja bo kvar, flytta dit och bidra till att områdena lyfts”.
Vad menas med det? I en debatt på morgonnyheterna i SvT utvecklade (S) kulturpolitiska talesperson Lawen Redar saken. Det skall byggas fler radhus och villor i utsatta områden, så att de som bor där vill bo kvar.
Det är rätt tänkt. Grundproblemet med dessa områden är att de som bor där oftast vill flytta därifrån. De kanske inte säger det, men de gör det när de får chansen. I deras ställe flyttar de som har svårast att få bostad in, de med sämst ekonomi och minst valmöjligheter. Att de som får det bättre ställt faktiskt bor kvar är nyckeln till förändring.
Men vilka vill det? Naturligtvis de som har starkast anknytning till gemenskapen i dessa områden. Det är de som måste få möjlighet att göra boendekarriär där de redan bor och stärka den gemenskap de är en del av. Alltså de som inte delar de svenska värderingarna, utan delar de värderingar de som bor där har.
Skall strategin lyckas krävs alltså att segregationen i de utsatta områden utnyttjas för att stärka de gemenskaper som finns där. För vem vill flytta dit? Att få dem med ”svenska värderingar” att frivilligt flytta dit är helt utsiktslöst. För dem är enda fördelen att det är lättare att få en bostad där. Kan de välja bosätter de sig någon annanstans.
Men att de som bor i utsatta områden, får det bättre ställt, och faktiskt vill bo kvar skall få möjlighet till en lokal boendekarriär, det har Lawen Redar alldelels rätt i. Problemet är att det socialdemokratiska partiprogrammet samtidigt strävar efter assimilering. Och den som omfattar ”svenska värderingar” vill sällan bo kvar i utsatta områden. Fråga Jimmie Åkesson.
Trots att bostadsfrågan är tillräckligt betydelsefull för att ha fällt en regering under förra mandatperioden har den lyst med sin frånvaro sedan valet. Den nuvarande regeringen har tydligt visat att den varken har intresse eller kunskap om frågan. Men vad skulle en annan regering kunna göra?
Enligt regeringsformen skall det allmänna trygga den enskildes rätt till bostad. Statens ansvar är det alltså ingen tvekan om. Kommunerna har dessutom, enligt bostadsförsörjningslagen, ansvaret för att det finns tillräckligt med bostäder i varje kommun.
På det stora hela fungerar det faktiskt, tro det eller ej, ganska bra. Sedan den aktiva statliga bostadspolitiken avskaffades 1992 har antalet bostäder per invånare i Sverige faktiskt ökat med åtta procent. Även snabbt växande kommuner som Umeå och Uppsala har byggt bostäder snabbare än befolkningen ökat. Även i Västerås, Linköping, Örebro, och Jönköping, med flera städer har antalet bostäder per invånare ökat.
Problemet är storstadsområdena. I Storgöteborgs och Stormalmö har antalet bostäder per invånare minskat med tre procent sedan 1992, i Storstockholm med fem.
Bostadsbristen är ett storstadsproblem eftersom bostadsmarknaden där är regional, inte kommunal. Ingen kommun har rådighet över den egna bostadsmarknaden, och vare sig de vill eller inte kan ingen enskild kommun på egen hand ansvara för bostadsförsörjningen.
Men det är möjligt att samordna kommunernas insatser för bostadsförsörjningen i storstadsområdena. Regeringen skulle kunna ge länsstyrelserna i Skåne-, Västra Götalands- och Stockholmsregionen uppdraget att fördela bostadsbyggandet på de 51 kommunerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Tar en kommun inte det ansvaret kan regeringen tvinga dem att planera för bostäder genom planföreläggande. Den sittande regeringen har tvingat Kiruna kommun att mot sin vilja ta fram detaljplan för en ny gruva. Med samma rätt skulle nästa regering kunna tvinga motsträviga kommuner i storstäderna att planlägga för bostäder.
Det är dock inte tillräckligt. Idag finns det färdiga detaljplaner för bostäder i storstadregionerna som inte bebyggs, trots att både bostadspriser och hyror är högre där än någon annanstans i landet.
Det beror i första hand på att markpriserna är för höga. Att privata markägare inte vill sälja till dagens marknadspris om de förväntar sig ett högre pris imorgon är tyvärr svårt att göra något åt. Men på de allra flesta håll har kommunerna själva tillräckligt mycket mark. Problemet är kommunernas prissättning.
Idag hindrar lagstiftningen kommuner att sälja mark till underpris, vilket är bra. Men det behövs även en lagstiftning mot kommunal markspekulation som förbjuder dem att ta ut överpris.
Med rimliga markpriser behövs inga subventioner från statens sida. Däremot behöver staten garantera tillgången till kapital för bostadsbyggande. Idag konkurrerar byggherrarna på kapitalmarknaden med andra verksamheter som ger högre avkastning på kort sikt.
Det ägda boendet måste stå på egna ben, men byggandet av hyresrätter behöver säkerställas med statliga lån till byggherrarna mot en rimlig, garanterad ränta som är till fördel för bägge parter.
Så har vi gjort i Sverige ända sedan de första statliga bostadslånen för att motverka utvandringen lanserades 1904, för hundratjugo år sedan. Vi kan göra det igen.
Sveriges genom tiderna kanske mest inflytelserika arkitektur- och stadsbyggnadsjournalist var Olle Bengtzon (1919-2009). I många år skrev han för en bred allmänhet om arkitektur, stadsomvandling och bostadsbyggande i Expressen. Han hade stort genomslag i debatten om hur vi bygger våra städer och fick bland annat Stora journalistpriset 1971.
Sedan 2019 delar Arwidsonstiftelsen ut ett pris i hans namn för att uppmuntra en livligare debatt och öka kunskapen om samhällsbyggande. Vid årets prisutdelning var vår delägare Ola Andersson med i en paneldebatt på temat ”Varför måste vi granska stadsutvecklingen?” på ArkDes tillsammans med med kulturministerns statssekreterare Karin Svanborg-Sjövall och journalisten Claes Britton, modererad av Kerstin Brunnberg, prisjuryns ordförande.
Här kan du läsa en text signerad Ola, om Stockholms stads nya stadsbyggnadsstrategi.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell
Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.