Situation Sthlm, Stockholm

I samband med Situation Sthlms 20-årsdag får tidningen för första gången ett permanent hem.

Situation Sthlm har gett oss förtroendet att skapa ett hem för de hemlösas tidning. Det är vi mycket stolta och glada över. Med sina 300 försäljare är Situation Sthlm ett välbekant inslag på Stockholms gator. Varje månad köper cirka 33 000 stockholmare tidningen, vars syfte är att ge försäljarna en möjlighet att ta sig tillbaka till en dräglig tillvaro.

Den nya lokalen på drygt 250 kvadratmeter var ursprungligen en livsmedelsaffär och har stora skyltfönster mot gatan. Planlösningen är anpassad efter Situation Sthlms speciella behov. Den del av lokalen där försäljarna köper tidningen är placerad mot Timmermannsgatan. Där har försäljarna även tillgång till postfack, telefon, datorer och toaletter. I gathörnet mot Maria Prästgårdsgata ligger ledning, administration och redaktion.

Situation Sthlm är ett kvalitetsmagasin som bygger på en social tanke och säljs på gatorna av hemlösa. Ett unikt sätt att bedriva journalistik som ger försäljarna en möjlighet att ta sig tillbaka till en dräglig tillvaro utan att vara en välgörenhetsorganisation. I utformandet av lokalen och inredningen har vi valt att lyfta fram detta. Redaktionen och lokalen är en arbetsplats och ska vara funktionell och varm i sitt uttryck.

Inredningen är enkel men genomarbetad. Träslaget ask i kombination med mörkgrå, infärgad träfiberskiva och glas. Det ger en spartansk och disciplinerad känsla för att betona vikten av ett värdefullt och disciplinerat arbete, medan värme och omtanke visas i mässingsbeslag och det röda tyget i mattor och möbler.

– Redaktionen och våra försäljare har fram till nu aldrig haft ändamålsenliga lokaler och flyttat runt mycket. Efter 20 år får vi nu äntligen ett permanent hem, anpassat för oss, på Södermalm, säger Pia Stolt, vd Situation Sthlm.

Inredningen är byggd av Q-gruppen och snickerierna är utförda av Swärd Design. Fastighetsägare är Einar Mattsson.

Fakta

Uppdragsgivare: Situation Stockholm